PITANJA I ODGOVORI
Pitanje: Zbog čega se ljudi plaše duhovnosti?
Šri Činmoj: Ljudi se plaše duhovnosti, u pravu ste. Oni, na nesreću, ne znaju šta je duhovnost. Kada bi spoznali pravo značenje duhovnosti, prigrlili bi duhovnost u tren oka. Duhovnost traga da napuni čovečanstvo energijom. Čovečanstvo bi bez duhovnosti zauvek ostalo u mraku. Ali kroz unutrašnji život, uz duhovnost, svako ljudsko biće na Zemlji će sasvim sigurno spoznati u sebi ono najviše, ono najdublje u sebi. Duhovnost nam pokazuje naš istinski život i naš jedini cilj, a taj cilj je spoznaja onoga što je Beskonačno u nama i oko nas.
Pitanje: Vaša duhovnost ne iziskuje pustinjački način života. Umesto toga, ona naginje potpunom učešću u savremenom društvu. To podrazumeva da društvo, čak i uređeno kakvo jeste, u sebi sadrži seme duhovnog rasta.
Da li neko može da postane duhovan kroz meditaciju i duhovnu praksu, bez obzira na ulogu koju ima u društvu?
Šri Činmoj: Društvo svakako otelovljuje duhovnost u najčistijem smislu reči. Duhovnost nije asketizam. Duhovnost nije poricanje sebe. Istinska duhovnost znači prihvatanje života i preobražaj života da bi u srcu čovečanstva osvanulo savršeno savršenstvo. Čovek svakako može da postane duhovan kroz meditaciju i duhovnu disciplinu, bez obzira na ulogu koja mu je data u društvu, odnosno na svoja religiozna uverenja.
Pitanje: Ljudi se često plaše takvih praksi poput meditacije, koje ne propisuje njihova sopstvena religija. Zbog čega se to dešava?
Šri Činmoj: Ljudi se plaše bavljenja meditacijom samo iz razloga što je meditacija za njih nešto novo. Sve što nam je novo često u nama izaziva strah. I još nešto: molitvi se pridaje daleko veći značaj, pogotovo na Zapadu, nego meditaciji. Ljudi osećaju da su izneverili svoja religijska ubeđenja ukoliko, umesto da se mole, meditiraju. I to je jedan od razloga zbog kojih se neki ljudi, pogotovo na Zapadu, plaše meditacije. Oni nisu stekli naviku da meditiraju, s obzirom da su se sve vreme molili. Tako da, sve što je novo za naš sistem, za naš um, za naše razumevanje, u nama stvara određenu vrstu svesnog ili nesvesnog straha.
Sri Chinmoy, Flame-Waves, part 7, Agni Press, 1976
Pitanje: Da li se čovek sve više udaljava od organizovane religije i približava meditaciji?
Šri Činmoj: U nekim zemljama se ljudi, istina, sve više udaljavaju od organizovane religije i okreću meditaciji. U drugim zemljama ljudi još uvek vole svoju religiju i osećaju da je religija jedino rešenje. U celini gledano, mnogi ljudi iz različitih religija su usvojili praksu meditacije, ali oni ne osećaju da se meditacija na bilo koji način kosi sa njihovim religioznim ubeđenjima. Naprotiv, meditacija uvećava svetlost i moć u okviru njihovih religijskih ubeđenja.
Sri Chinmoy, Flame-Waves, part 7, Agni Press, 1976
Pitanje: Da li je vaš put religija?
Šri Činmoj: Ne, ja imam stazu. Staza ne može biti religija; staza samo prihvata, radosno prihvata zavetovane posvećenike iz svih religija, odnosno sledbenike svake religije. Ovo je staza, i zato svako može da je sledi. Istom stazom mogu da se kreću ljudi iz različitih zemalja, različitih kultura, sa različitim obrazovanjem, a da pritom možda nisu sposobni da slede istu religiju. Čovek može da korača putem duhovnosti, bez obzira na religiju, bez obzira na kulturu, bez obzira na svoj unutrašnji ili spoljašnji razvitak.
Sri Chinmoy, Flame-Waves, part 7, Agni Press, 1976
Pitanje: Da li čovek može biti prinuđen da zakorači na duhovnu stazu?
Šri Činmoj: Osoba koja ima težnju prihvata duhovni život svojevoljno. Tu nema prinude. Niko ne može da prisili nijedno ljudsko biće na planeti da sledi duhovni život. Osoba koja ima težnju prihvata duhovni život dobrovoljno. Ona je dužna ili da sledi duhovnu stazu na način na koji ta staza mora da se sledi, ili pak mora da napusti duhovnu stazu jer ta staza nije za nju. Duhovnost je namenjena za one koji osećaju da im je neophodna spoznaja Boga, koji osećaju da im je potrebno ono što je Beskrajno, Večno i Besmrtno.
Sri Chinmoy, Realisation-Soul and Manifestation-Goal, Agni Press, 1974
Pitanje: Postoji nešto u meni što me zaustavlja kada meditiram, tako da ne mogu da meditiram.
Šri Činmoj: To što vas zaustavlja je strah, a taj strah nema apsolutno nikakvog značaja. Ako želite bogatstvo koje se nalazi duboko unutar okeana, morate da zaronite u njegove dubine. Bogatstvo i strah se ne slažu baš najbolje. Jedino ako ste iznutra hrabri, moći ćete da primite unutrašnje izobilje. To vas strah od nepoznatog i od onoga što se ne može spoznati sprečava da zaronite duboko u sebe. Ali, ono što danas ne možete da spoznate, sutra jednostavno neće biti spoznato, a prekosutra ćete spoznati. Nepregledno prostranstvo istine nikada vas neće uništiti. Ono samo može da vas prihvati u zagrljaj i ispuni.
Pitanje: Mnogi ljudi osećaju da u svetu danas postoji porast duhovnog uticaja, a ja se pitam šta vi osećate po tom pitanju. Da li smatrate da je sadašnje vreme vreme duhovnog rasta za čovečanstvo?
Šri Činmoj: Duhovnost je postojala od začetka kreacije. Božija tvorevina se ne može odvojiti od Boga. Bog-Stvoritelj i Bog-stvoreno su jedno. Ljudi se mole od nepamćenih vremena. Postoje različiti načini da se čovek moli i da meditira, i postoje različiti načini da on stigne na odredište. Duhovnost nije isključivi monopol jedne jedine osobe ili jedne jedine države. Duhovnost je univerzalna. Ja smatram da je svaka pojedinačna osoba Božiji instrument, a da su odabrani Božiji instrumenti – oni koji se svesno mole i meditiraju. Nastupiće vreme kada će se svi probuditi. Veoma često govorimo da je duhovnost izašla na površinu sada i da danas mnogi ljudi upražnjavaju duhovni život. Ali, moj unutrašnji osećaj govori da nije postojalo ni jedno vreme na Zemlji, kada nije bilo duhovnosti.
Pitanje: Koje duhovne vrednosti vi osećate da su najvažnije, posebno u svetu danas?
Šri Činmoj: Postoje samo dve stvari koje su nam neumorno potrebne, ne samo u današnjem svetu, nego i u drevnom svetu prošlosti, a i u budućem svetu: molitva i meditacija.
Pitanje: Kako duhovnost može u praktičnom smislu zapravo da deluje na promene? Čini se da je to najteži izazov.
Šri Činmoj: Duhovnost, po mom unutrašnjem uverenju, nije teorijska; ona je praktična. Ko može biti u većoj meri praktičan nego Bog Lično? Bog je stvorio ovaj svet da bi pružio Sebi radost i ispunjenje. Duhovnost je definitivno praktična; molitva i meditacija su na isti način definitivno praktične. Samo nam je potrebna jedna stvar da bi molitva i meditacija delovale: nesalomivi, herojski duh koji može da savlada ponos nemogućnosti.
Pitanje: Koja je razlika između spiritizma i duhovnosti?
Šri Činmoj: Spiritizam podrazumeva medijume i seanse i sve te stvari. Ali u duhovnosti, u istinskoj duhovnosti i u Jogi mi samo mislimo na Boga, meditiramo na Boga i volimo Boga; mi pokušavamo da preobrazimo svoju sopstvenu prirodu i da je učinimo božanskom. Ljudi koji su istinski duhovni iznutra stiču beskrajan Mir, beskrajnu Radost, beskrajnu Ljubav i beskrajno Blaženstvo. Ali, ljudi koji praktikuju spiritizam i koji se dublje unose u te tzv. duhovne svetove, nikada ne mogu da steknu ove kvalitete.
Sri Chinmoy, Sri Chinmoy speaks, part 4, Agni Press, 1976